Klimaatverandering drukt ons met de neus op de feiten: we moeten de overstap maken van fossiele naar hernieuwbare energie. Maar waar en hoe beginnen we met deze energietransitie? Hoeveel energie hebben we nodig en waar vinden we de ruimte om die duurzaam op te wekken? Onze adviseurs nemen je mee in het complete speelveld van de energietransitie: van het bepalen van de opgave tot de juridische puntjes op de i van jullie wind- of zonnepark.
Stap 1 | Behoefte
Aan de voorkant van het proces onderzoeken we welke mogelijkheden in een gebied bestaan voor duurzame energieopwekking. Dat hebben we de afgelopen jaren al voor enkele gemeentes mogen doen. We kijken naar het huidige verbruik en naar het verwachte gebruik en verwachte veranderingen in de toekomst. Zo bepalen we de toekomstige energiebehoefte.
Stap 2 | Ruimte
Waar kan de duurzame energieopwekking plaatsvinden? Welk gebied is geschikt en gewenst? Voor de gemeentes Zutphen en Nijkerk voerden wij al een ruimtelijke verkenning zonnevelden uit. Deze gemeentes gebruiken onze studie als leidraad bij energievisies en -aanvragen. Zo weet iedereen wat waar mogelijk wel of niet kan.
Stap 3 | Regionale energiestrategie
In het Nederlandse Klimaatakkoord (2019) is afgesproken dat 30 energieregio’s in Nederland gaan onderzoeken waar en hoe het beste duurzame elektriciteit (wind en zon) op land opgewekt kan worden. In een regionale energiestrategie (RES) moeten de regio’s beschrijven hoeveel duurzame elektriciteit zij willen opwekken in 2030 en op welke locaties. De ruimtelijke verkenning (stap 2) wordt hierbij als basis gebruikt.
In oktober 2020 hebben de 30 energieregio’s in Nederland hun conceptstrategie ter analyse ingeleverd bij het Planbureau voor de Leefomgeving. Op 1 februari 2021 zal het planbureau laten weten of de 30 strategieën samen tot de gewenste totale energieopbrengst van 35 TWh komen in 2030. Op 1 juli 2021 moeten de definitieve regionale energiestrategieën gereed zijn.
Stap 4 | Concrete energielandschappen
Vooruitlopend hierop begeleiden wij momenteel de gemeente Duiven bij de inpassing van een RES-zoekgebied. Voor deze studie werken we met drie verschillende vakgroepen van ons bureau samen. Aan de hand van milieukundige, ecologische, landschappelijke en technische criteria werken we aan een toekomstperspectief voor een energielandschap voor wind- en zonne-energie. Daarmee concretiseren we de energiedoelen die de gemeente, samen met de regio, heeft vastgelegd in de concept RES en geven wij hen handvatten voor de inpassing ervan.
Stap 5 | De vaststelling
Om ervoor te zorgen dat Nederland daadwerkelijk in 2030 35 TWh duurzame energie opwekt, moeten alle plannen en projecten uit de Regionale energiestrategieën op 1 januari 2025 vergund zijn. Bij dat vergunnen komen de juridische aspecten heel nauw. Ook hierin spelen onze adviseurs een grote rol. Zo hebben we voor onder andere “Energielandgoed Wells Meer” (gemeente Bergen) en Zonnepark Cothen (gemeente Wijk bij Duurstede) de bestemmingsplannen en alle benodigde onderzoeken opgesteld.
6 | Monitoring
Met het vaststellen van de eerste energiestrategieën (de RES 1.0) in de aankomende zomer is het werk niet gedaan. Elke RES zal om de 2 jaar herijkt moeten worden op basis van nieuwe inzichten, innovaties en ervaringen. Ook hierbij zullen onze adviseurs voor jullie klaarstaan.
Zo ontwikkelt de Regionale Energiestrategie zich stapsgewijs richting 2030. En na 2030 komt de doorontwikkeling naar 2050, want in dat jaar bereikt Nederland als het goed is haar daadwerkelijke doel; 95% CO2 reductie t.o.v. 1990. De komende 30 jaar blijft de energietransitie dus actueel en vraagt deze geregeld om nieuwe onderzoeken en plannen.
De energietransitie past van begin tot eind binnen het portfolio van SAB. Wij adviseren, onderzoeken en ontzorgen van de prille behoeftebepaling tot de laatste puntjes op de i.
Afhankelijk van uw vraagstuk rondom de energietransitie staan verschillende SAB-collega’s voor u klaar. Dit zijn onder andere:
- Voor het bepalen van uw energiebehoefte: Arnold Meijer, Vera Hetem
- Voor de inpassing van wind en zon: Tim Leeuwis
- Voor de bestemmingsplanwijziging en de juridische verankering: Edwin Harleman, Corinne Schutte